Fledermaus Forever

De traditie om Die Fledermaus te blijven opvoeren is opmerkelijk. Elk jaar wordt op oudejaarsavond wel ergens in Europa de operette opgevoerd. In Fledermaus Forever zetten acht spelers de traditie op één enkele avond oneindig verder.

Net als de personages koste wat kost op het feest in de tweede acte willen geraken, willen deze spelers koste wat kost dit plezierstuk blijven spelen. Met de riemen die ze hebben, passen ze hun rolverdeling, muziek en tekstmateriaal aan om het verhaal steeds opnieuw gespeeld te krijgen. In de drang naar blijven feesten, blijven spelen, zit zowel iets moois als iets zeer triest. Het werk Die Fledermaus belichaamt die drang, zowel in haar narratief als in haar uitvoeringspraktijk. Kortom, het ideale muzikale toneelstuk om een stapje dichter te komen bij het antwoord op het vraagstuk: waarom blijven spelen, waarom blijven feesten?

Credits

Productie • Muziektheater Transparant, Les Âmes Perdues en DESCHONECOMPANIE
Muzikale leiding |
Arrangementen • Les Âmes Perdues

Regie • Tom Goossens
Regie-assistent
• Adele Raes
Concept | Dramaturgie
• Les Âmes Perdues, Tom Goossens, Mitch Van Landeghem
Tekst
• Tom Goossens, Mitch Van Landeghem
Compositie
• Johann Strauss jr.

Scenografie • Jana Roos, Anne Van Es
Kostuumontwerp
• Jana Roos
Kostuumontwerp & scenografie stagaires
• Sam Beddegenoodts, Fine Stoffels
Lichtontwerp
• Anne Van Es
Spel | Muziek | Zang
• Mitch Van Landeghem, Tania Van der Sanden, Lucie Plasschaert, Jonathan Kazanga Linga, Ewout Lehoucq, Marjan De Schutter / Naomi Beeldens, Isaak Duerinck, Sawako Kayaki/Ecem Topcu
Atelier decor
• M-art-in-B, Gatam

Coproductie: Perpodium.
In samenwerking met Opera Ballet Vlaanderen.

Met de steun van Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid en de Vlaamse Overheid

Foto's door Olympe Tits

Praktisch

De voorstelling is geschikt voor zalen, in openlucht of op locatie, mits goede akoestiek.

DUUR 95 minuten.

"Hoe ‘schoon’ is dat eigenlijk ook niet, dat zowel op als voor de bühne zich jaar na jaar dezelfde mensen verzamelen, engageren om trouw te zijn aan dezelfde woorden en dezelfde klanken die ze al kunnen dromen – maar misschien steeds weer anders dromen. Zoveel trouw is niet belachelijk, het is prachtig."

Evelyne Coussens in de Theaterkrant